Land Rover Defender pick up
Land Rover Defender to znane na całym świecie auto terenowe, zaliczane do segmentu I. Defender dostępny jest jednak także w wersji pickup, zaliczanej do lekkich aut dostawczych. Produkcja Defendera I generacji rozpoczęła się w 1983 roku, jednak historia nazwy Land Rover jest dużo starsza i sięga 1948 roku, gdy firma Rover zaczęła produkcję terenowego auta na bazie wojskowego Jeepa Willysa.

W 2007 roku w sprzedaży pojawił się Defender III generacji. Produkcja Land Rovera Defendera I generacji, to lata 1983-1990, zaś druga generacja wytwarzana była w latach 1990-2007, czyli najdłużej ze wszystkich wersji. W Polsce Land Rover Defender w Polsce dostępny jest jako 2-, 3- i 4-drzwiowy pickup oraz 3- i 5 drzwiowy SUV. Wersje pickup mogą występować z kabiną pojedynczą i podwójną oraz z podwyższonym dachem. - Po modernizacji w 2007 roku zmianie uległ jedynie kształt maski, na której pojawiły się przetłoczenia – pisze IBRM SAMAR. Zalety Defendera, to przede wszystkim świetne radzenie sobie w terenie, przy dużej prostocie budowy oraz duża ilość miejsca w środku.

Głównymi konkurentami Land Rovera Defender w dostawczej odmianie pick up, są takie auta, jak: Nissan Navara, Ford Ranger, Nissan NP300, Mitsubishi L200, Volkswagen Amarok, Toyota Hilux i inne.

Nowy Land Rover Defender w wersji podwozie 2d 110 Single Chassis Cab z jedynym występującym silnikiem wysokoprężnym 2.2 122 KM, to koszt od 143 200 zł, zaś odmiana podwozie 2d 130 Single Chassis Cab, to koszt 156 400 zł. Land Rover Pick-up 2d 90 kosztuje 135 200 zł, wersja pick-up 2d 110 145 800 zł, zaś odmiana pick up 110 High Capacity 147 900 zł. Defender pick up w wersji 3d 90 Hard Top to koszt 137 700 zł, a wersja 3d 110 Hard Top 150 500 zł. Czterodrzwiowa odmiana pick up 110 Crew Cab to koszt rzędu 155 100 zł, zaś wersja 4d Crew Cab High Capacity kosztuje 170 900 zł.

Ceny używanych 10-letnich Land Roverów Defenderów z 2002 roku, zaczynają się od ok. 20 tys. złotych, zaś najdroższe egzemplarze wyceniane są nawet na blisko 40 tys. złotych. 5-latki z 2007 roku kosztują od 50 do nawet 100 tys. złotych. Modele pick-up występują na polskim rynku wtórnym rzadziej niż terenowa odmiana z zamkniętym nadwoziem. Land Rover Defender pick up, to wymarzone auto np. dla hodowcy koni, które z powodzeniem może służyć zarówno za auto dostawcze albo jako ciągnik do ciężkiej przyczepy.

oprac. Piotr Mieszkowski Experto24.pl na podstawie: Autocentrum, Otomoto.pl

 

Dane techniczne - LAND ROVER Defender

    Lata produkcji
    1983 -
    Nadwozia
    terenowy
    pick-up
    Silniki
    2.5 L 107 KM (80 kW) I4 turbo diesel (1990-1994)
    2.5 L 111 KM (83 kW) I4 turbo diesel (1994-1998)
    3.9L 182 KM (136 kW) V8 petrol
    2.5 L 122 KM (91 kW) I5 turbo diesel
    2.4 L 122 KM (91 kW) I4 turbo diesel
    Skrzynie biegów
    manualna
    automatyczna
    Rozstaw osi (mm)
    2360-3226
    Długość (mm)
    3658-4648
    Szerokość (mm)
    1791-1778
    Wysokość (mm)
    2032-2286

źródło: moto.wp.pl

Historia pojazdu Land Rover.
Land Rover to brytyjska marka samochodów terenowych, której jednym z oferowanych produktów jest model Defender. Historia modelu sięga 1947 roku, kiedy to Maurice Wilks, ówczesny główny projektant firmy Rover zainspirowany konstrukcją amerykańskiej firmy Willys postanowił zbudować na ramie Jeep-a pierwszy prototyp Land Rover-a. Koncept był na tyle udany, że postanowiono rozpocząć produkcję. Potencjalnym rynkiem zbytu miało być rolnictwo oraz przemysł, gdzie niewielki i prosty w konstrukcji pojazd z napędem na obydwie osie miał być idealnym “koniem roboczym”. Pierwsze modele były zbudowane na sztywnej ramie metalowej, karoseria natomiast była wykonana z aluminium. Wentylację zapewniała modularna konstrukcja dachu oraz drzwi i przedniej szyby, które wedle potrzeby mogły zostać zdemontowane. Samochód otrzymał nazwę “Land Rover Series 1″.

W latach 50-tych Rover zdecydował się urozmaicić ofertę i rozpoczęto produkcję wersji 5-cio drzwiowej opartej o dłuższą ramę. Dodatkowo odpowiadając na zapotrzebowanie rynku zdecydowano się na drobne usprawnienia poprawiające komfort podróżujących (do tej pory samochód miał charakter czysto użytkowy, wręcz spartański). Zamontowano nowy silnik diesel-a oraz zaprezentowano wersję z siedmioma siedzeniami. Charakterystyczne szycia nitami na powierzchni karoserii nadały dodatkowego stylu (taka metoda łączenia elementów karoserii nadal jest utylizowana w teraźniejszej produkcji). Pojazd zmienił swoje wymiary, wersja krótka trzy-drzwiowa, miała teraz 88 cali (220 cm)  a długa, pięcio-drzwiowa, 109 cali (280 cm) między osiami.

Pod koniec lat 50-tych Rover zdecydował się na pierwszą poważną modyfikację nadwozia. “Land Rover Series 2″ ujrzał światło dzienne. Samochody były wyposażone w jednostki diesel-a oraz benzynowe, w tym silniki V6. Przez wielu specjalistów to właśnie ta wersja jest uznawana za najtrwalszą. Samochód został na stałe wpisany w krajobraz Afryki, Australii i Bliskiego Wschodu – największą popularność osiągnął dzięki licznym filmom dokumentalnym oraz fabularnym (najbardziej znany to “Elza z Afrykańskiego buszu” nakręcony w 1966 roku). Samochód swą prostotą konstrukcji oraz niezawodnością zdobył liczne grono wielbicieli. Faworyzowany przez podróżników, reporterów oraz służby państwowe, na przełomie lat 60-tych i 70-tych sprzedawał się w ilości 60,000 sztuk rocznie.

W 1971 roku zakłady Rover-a zaprezentowały odświeżoną wersję – oznaczono ją nazwą “Land Rover Series 3″. Inżynierowie stopniowo usprawniali elementy mechaniczne samochodu – na przestrzeni kolejnych lat powstała ikona auta do zadań specjalnych! Produkcję zakończono w roku 1985 sprzedając ponad milion egzemplarzy na całym świecie.

Lekki pojazd taktyczny.
Konstrukcją Rovera od samego początku interesowała się Armia Brytyjska. Wczesna konstrukcja samochodu została użyta w wojnie Koreańskiej, gdzie przeszła chrzest bojowy i stała się standardem definicji lekkiego pojazdu taktycznego. Samochód był produkowany we wzmocnionych wersjach z szerokim wachlarzem uzbrojenia. Używały go głównie oddziały Royal Navy (RN – Królewska Marynarka Wojenna), Royal Air Force (RAF -Królewskie Siły Powietrzne) oraz Special Air Service (SAS – Brytyjska Jednostka Specjalna).

W trakcie wojny o Falklandy Brytyjska armia wysłała kilkaset Land Rover-ów na pokładzie morskiego transportowca Atlantic Conveyor, który trafiony pociskami samolotów nieprzyjacielskich zatonął – cios dla armii w wymiarze logistycznym był na tyle poważny, iż natychmiast zamówiono samochody zastępcze, tyle, że ze względu na brak czasu potrzebnego na odpowiednie ulepszenia podwozia oraz nadwozia zdecydowano się na wersję cywilną. Jakież było zaskoczenie gdy okazało się że seryjne Land Rover-y sprawowały się równie dobrze jak ich wyspecjalizowane odpowiedniki wojskowe. Dowództwo podjęło decyzję o pozostawieniu ich w służbie przez następnych dziesięć lat. Doświadczenia militarne były doskonałym potwierdzeniem niesamowitych właściwości Land Rover-a. Na początku lat 80-tych konstrukcja pojazdu weszła w kolejną fazę projektową – w roku 1983 światło dzienne ujrzał Land Rover 90 oraz Land Rover 110.

Land Rover Defender
Czwarta generacja Land Rover-a przyjęła nazwę Land Rover 90 oraz Land Rover 110 – co odnosiło się do nowego rozstawu osi wraz z kompletnie przebudowanym nadwoziem, silnikiem, skrzynią biegów oraz innymi usprawnieniami. Pierwsze pojazdy zjechały z linii produkcyjnej na początku lat 80-tych, ich produkcja w prawie niezmienionej postaci trwa po dziś dzień. Właściwości terenowe zostały ulepszone – pojazd w nowej odsłonie został zaprojektowany by z łatwością pokonać wzniesienia o kącie natarcia, zejścia oraz trawersowym na poziomie 35-45 stopni!

Nazwę Defender (czyli Obrońca) nadano w roku 1991 wprowadzając najlepsze z silników – 200Tdi oraz 300Tdi. Defender otrzymał także przedłużoną wersję nadwozia i podwozia oznaczoną cyfrą 130 (ilość cali między osiami). Po raz pierwszy w historii nowa konstrukcja oraz przede wszystkim nowe jednostki napędowe pozwoliły pasażerom Land Rover-a przemieszczać się wygodnie oraz relatywnie szybko. Do roku 1998 Defender-y były produkowane bez elektroniki sterującej silnikiem! Nowsze wersje, te z końcówki lat 90-tych oraz po roku 2000, były już wyposażone w sporą jej porcję, która spowodowała falę krytyki użytkowników przyzwyczajonych do naprawy tak zwanym “młotkiem i śrubokrętem”.
Land Rover Defender był sukcesywnie ulepszany, poprawiano komfort i ergonomię. W roku 2007 zakłady Land Rover-a postanowiły całkowicie odświeżyć kabinę pasażerską oraz po raz pierwszy w historii auta użyć zewnętrznego dostawcy silników. Wybór padł na doładowany silnik diesel-a typu Common Rail, produkcji Forda. Model Duratorq ZSD-424 o pojemności 2.4 litra wraz z 6-cio biegową skrzynią manualną (to samo rozwiązanie używane jest w Fordzie Transit, LDV Convoy oraz w bardzo charakterystycznych i popularnych taksówkach Londyńskich marki LTI) zastąpił sprawdzone silniki 200Tdi oraz 300Tdi.

Free counters!

PATRONI I PARTNERZY "CHALLENGE: ARMENIA"

patronat honorowy wyprawy

ZAPOWIEDZI: