HSV Maloo jest jeden z ciekawszych pojazdów wyprodukowanych przez australijski koncern Holden Special Vehicles. Jego produkcja rozpoczęła się w październiku 1990 roku. Wszystkie wersje Maloo opierały się technologicznie na poprzedniku - Holdenie Ute, który wpisał sie na stałe w rozwój australijskiej motoryzacji. W czerwcu 2006 r., Maloo pobił rekord w kategorii najszybszego na świecie seryjnego pickupa, osiągając prędkość 271 km / h (168 mph) pokonując poprzedniego rekordzistę, Dodge Ram SRT-10 o 22 kilometry na godzinę. Nazwa "Maloo" pochodzi z jezyka Aborygenów i oznacza "grzmot "; były dyrektor HSV, John Crennan, wpadł na pomysł takiej nazwy dla Holdena przeglądając....atlas tradycyjnych nazw miejscowości!
Dotchczas wyprodukowane modele Maloo przez koncern HSV to:
Oryginalny HSV Maloo serii VG, wprowadzony do produkcji w październiku 1990 r. VG Maloo był zasilany przez 5,0-litrowy silnik V8 generujący 180 kW (241 KM). Kolejna seria VP Maloo została opracowana w marcu 1992 roku. Podczas trzynastu miesięcy produkcji wypuszczono z linni produkcyjnej tylko 49 egzemplarzy, z czego 15 z nich to specjalne HSV Fifth Anniversary Edition, a ostatnie osiem z nich wypuszczonych zostało w limitowanej wersji All-Black (o ile wogóle można mówić o wersji nielimitowanej przy 49 egzemplarzach !).
W sierpniu 1993roku rozpoczęto produkcję serii VR; wyróżniała się nowym pasem przednim oraz zmodernizowanym wyglądem wnętrza pojazdu. Nieznacznie udoskonalono jednostkę napędową, co skutkowało wzrostem mocy i tak 5,0-litrowy silnik V8 umożliwiał teraz osiągnięcie mocy 185 kW (248 KM). Dwa lata później wypuszczono na rynek australijski model Maloo VS. Model ten produkowano w latach 1995-1998. Wyprodukowane 173 egzemplarze to de facto facelifting serii VR. Druga wersja VS została wprowadzona do produkcji w czerwcu 1996 roku i składana w tej formie do sierpnia 1997 r.; w tym okresie z linni montażowej zjechało 280 sztuk Maloo. We wrześniu 1997 roku równolegle z serią VS rozpoczęto produkcję VSII, przechrzczoną z czasem na VT Maloo. W tej wersji wyprodukowano do końca 1998 roku 388 egzemplarzy. W 1999 roku HSV wprowadziła ulepszony VSIII Maloo z jednostką napędową generującą 195 kW (261 KM) V8, (silniki te zostały wprowadzone dwa lata wcześniej w serii VT). Model ten był ostatnim Maloo wyposażanym w "oryginalne" silniki koncernu Holden.

We wrześniu 2000 r., długowieczne VS Maloo ostatecznie zostało zastąpione przez zupełnie nowy model VU. HSV VU Ute był teraz dostępny także jako Maloo R8, wyrózniający się sztywną pokrywą skrzyni ładunkowej zakończoną tylnym spojlerem. Ogółem wypuszczono w takiej kompletacji 301 egzemplarzy. Serię 2 Maloo VS wprowadzono do produkcji w październiku 2001 roku, a wyróżniały ją niewielkie zmiany kosmetyczne oraz  dodatkowe reflektory, nowa paleta lakieru i dodatkowe środki bezpieczeństwa w postaci "HSV DNA". Ogólnie, do czerwca 2002 roku światło dzienne ujrzały 483 pickupy VU serii 2, w tym 30 egzemplarzy limitowanej serii 15th Anniversary Edition HSV Maloo ute.
Wzrost mocy silnika do 285 kW (382 KM), klimatyzacja i wzmocniony układ hamulcowy to już seria Y R8 (2002-2003). Nowy, 6-litrowy silnik wprowadzono w Maloo serii Z w 2004 roku. Jednostka o symbolu LS2 6.0 V8, produkuje 297 kW (398 KM). Wraz z nowym silnikiem HSV wprowadził w serii Z 19 "koła, kontrola trakcji i wielowahaczowe zawieszenie tylne jako wyposażenie standardowe. W takiej kompletacji wyprodukowano około 1500 egzemplarzy pickupa Maloo.  Kolejne wersje serii E konfigurowane z silnikami Chevroleta Corvette i  Pontiaca to tradycyjnie.... wzrost mocy (317 kW (425 KM). Łagodnie kosmetycznie zmieniona trzecia seria E została wydana we wrześniu 2010 roku, a wraz z nią specjalna limitowana edycja na dwudziestolecie Maloo (zaledwie 100 egzemplarzy), wyposażonych w charakterystyczne elementy wystroju zewnętrznego, w tym wloty wentylacyjne w kolorze czarnego matu, oraz 20 -calowe felgi aluminiowe, zdublowany układ wydechowy, Blind Side Strefa Alert (SBZA) oraz nową paletę kolorów. Wnętrze jubileuszowego Maloo to skórzana tapicerka, nawigacja satelitarna, rozszerzony interfejs kierowcy (EDI) oraz specjalną tylną folię okienną.

Free counters!

PATRONI I PARTNERZY "CHALLENGE: ARMENIA"

patronat honorowy wyprawy

ZAPOWIEDZI: